fredag 17. april 2015

Literaturliste som omhandler rom for ro gjennom kunstpedagogikk og oppmerksomt nærvær

Literatur jeg koste meg med mens jeg grublet over problemstillingen i Bacholer oppgava mi:

Bakke, Jensen og Sæbø (2011) Kunst, kultur og kreativit. Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Fagbokforlaget

Bertelsen, Jes (2010): Et essay om indre frihed. Rosinante forlag. Danmark.

Bishop, Scott R (2004) Mindfullness : A Proposed Operational Definition.Clinical
Psychology : Science and Practice Vollume 11, Issue 3, page 230-241 (2004)  (Scott R Bishop m flr)

Buaas, Ellen Holst (2002). Med himmelen som tak. Uterommet som arena for skapende aktiviteter i barnehage og skoler. Oslo, Universitetsforlaget

Carlsen og Samuelsen (1988) Inntrykk og uttrykk –estetiske fagområder i barnehagen. Ad Notam Gyldendal.

Christiansen, Ulla (2008) Se jeg setter spor. Pedagogisk forum.

Davis, Daohne og Hayes, Jeffrey (2011) What are the benefits of mindfulness? A practice reviw of psychotherapy-related reaserch. Psychotherapy 2011 American Psychological Association. 2011, Vol. 48, No. 2, 198 –208

Drugli, May Britt (2014) Liten I barnehagen –forskning teori og praksis. Cappelen Dam Akademiske Forlag

Ellneby, Ylva (1999) Om barn och stress –och vad vi kan göra åt det. Natur og Kultur Forlag.

Ellneby, Ylva (2008) Stressade barn.  bokförlaget Natur och Kultur Forlag.

Engelstad (2004) Poetikk og politikk. Åbo Akademis Förlag

Folkman og Svedin (2004) Barn som ikke leker –fra ensomhet til sosial lek. Pedagogisk forum

Glaser, Moen og Søbstad (2011) Barnehagens grunnstener. Formålet med barnehagen. Universitetsforlaget.

Greenland, Susan Kaiser (2010): The Mindful Child. Free Press.

Henriksen, Jan-Olav (1991) Neo-naturealismen og det spesifikt mennesklige : en presentasjon av trekk i nyere naturealistisk menneskesyn, etikk og relgionsforståelse, vurdert som relgionsfilosofisk utfordring.

Hoffmann (2010) The effect of mindfulness-based therapy on anxiety and depression : A meta-analytic review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 78(2), 169-183.

Holmsen Merete (2010) Samtalebilder –et kommunikasjonsverktøy. Capelen Akademiske

Hundeide, Karsten. (2001). Ledet samspill fra spedbarn til skolealder. Nesbru: Vett & Viten.

Hundeide, Karsten. (2003). Barns livsverden. Sosiokulturelle rammer for barns utvikling. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Jensen, Helle og Juul, Jesper (2003): Fra lydighet til ansvarlighet. Pedagogisk relasjonskompetanse. Pedagogisk forum.

Jensen, Helle; Bertelsen, Jes; Juul, Jesper; Stubberup, Michael, Empatiboken -det som binder værden sammen. Arneberg forlag.

Johanssen, Trine (2014) Denne bør barnehagefolk lese! 11.04.2014  www.barnehage.no

Jonstoij, Tove og Tolgraven, Åsa (2003) Hundre måter å tenke på. Om Reggio Emilias pedagogiske filosofi. Damm forlag

Juell, Elisabeth og Norskog, Trygve-Johan (2005) Å løpe mot stjernene. Fagbokforlaget.

Kabat-Zinn, Jon; Eriksen, Henrik (Oversetter) ( 2008 ) Akkurat nå –bevisst tilstedeværelse i hverdagen. Arneberg forlag

Kjærulf , Helle (2007) Nærvær setter spor. artikkel om Ulla Christiansen i ”Barn og unge” magasin år nr 26.

Kunnskaps Departemanget (2011) Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver

Lamer, Kari (1997) Du og jeg og vi to –ett rammeprogram for sosial kompetanseutvikling. Håndboka. Universitetsforlaget.

Lexow, Marie og Hestnes Vatland, Martine (2004). Montesorri : en innføring Montesorriforlaget.

Linder, A (2010) Pedagogisk relationsarbejde. Fredrikshavn: Dafalo.

Løwenborg, Lars og Gislason Bjørn (2012) Start –livskunnskap for de minste. Herning: Spesial-pædagogisk forlag

Michael de Vibe (2010) ”Oppmerksomhets trening og stressmestring” –Manual)

Oz, Amoz (2010) Hvordan helbrede en fanatiker?. Arneberg forlag.

Paulsen, Britt (2003). Det skjønne etetisk virksomhet i barnehagen. Ad Notam Gyldendal.

Regjeringen: St. 30 ”Kultur for læring”??????

Regjeringen: St. 41 ”Kvalitet i barnehagen” ????????

Røkenes, Odd Harald og Hansen, Per-Halvard (2012). Bære eller briste – komunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker. 3utg. Fagbokforlaget.

Sapolsky, Robert M. (2004) Why Zebras Don't Get Ulcers: The Acclaimed Guide to Stress, Stress-Related Diseases, and Coping. Macmillan.

Stenrud, Ellen Agathe (2011) Spedbarnsterapi familierelasjoner og samfunnsprioriteringer. 1-2011 Vol 88 side 36-44 @universitetsforlaget

Svinth, Lone , Nøregård, Vibece (red) (2010) Nærvær i pedagogisk praksis –mindfulness i skole og daginstitition. Akademisk Forlag

Sælebakke, Anne (2013) Oppmerksomt nærvær for barn og unge. Øvelseshefte og nøkler til gjennomføring for voksne som arbeider med barn og unge.( NFON 2013,www.nfon.no)

Sørenstuen, Jan Erik (2011) Levende spror : å oppdage naturen gjennom kunst og kunsten gjennom natur. Fagbokforlaget.

Thagaard, T (1998) Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode. 2 utgave 2003, 3 utgave 2009. Bergen : Fagbokforlaget.

Vibe Michael de; Karem, Ragnar m.fl.(2007) Nå -tilstedeværelse i hverdagen ????????????

Wilson, Edward (1990) Biophilia. Harvard Universety Press

Zeidan (2011) Brain mechanisms supoting the modulation of pain by mindfulness meditation. The Journal of Neuroscience 31(14):5540 –5548 (06.04.2011)

Øverberg, Elisabeth  (2010) Stress er sunt –spessielt for barn. intervju med Oddgeir Friborg i forskning.no 17.12.2010

URL
Nordmo, Gudrun (2012) Ro som resurs hos hjelpere –oppmerksomt nærvær. RVTS-øst. http://www.rvtsost.no/

Steinskjer, Eva (2014) Æ e itj rar lell. Gjennkjennelse i mangfordet. Praksisrapport. Norsk Institutt for Kunstuttrykk og Komunikasjon (NIKUT) Estetiskveiledning /coaching.http://www.evasteinkjer.com/upload/%C3%86%20e%20itj%20rar%20lell%20til%20trykk.pdf



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar