Literatur jeg koste meg med mens jeg grublet over problemstillingen i Bacholer oppgava mi:
Bakke, Jensen og Sæbø (2011) Kunst, kultur og kreativit. Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Fagbokforlaget
Bakke, Jensen og Sæbø (2011) Kunst, kultur og kreativit. Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Fagbokforlaget
Bertelsen, Jes (2010): Et essay om indre frihed. Rosinante
forlag. Danmark.
Bishop, Scott R (2004) Mindfullness
: A Proposed Operational Definition.Clinical
Psychology : Science and Practice
Vollume 11, Issue 3, page 230-241 (2004)
(Scott R Bishop m flr)
Buaas, Ellen Holst (2002). Med himmelen som tak. Uterommet som arena
for skapende aktiviteter i barnehage og skoler. Oslo, Universitetsforlaget
Carlsen og Samuelsen (1988) Inntrykk og uttrykk –estetiske fagområder i
barnehagen. Ad Notam Gyldendal.
Christiansen, Ulla (2008) Se jeg setter spor. Pedagogisk forum.
Davis, Daohne og Hayes, Jeffrey
(2011) What are the benefits of mindfulness? A practice reviw of
psychotherapy-related reaserch. Psychotherapy 2011 American Psychological
Association. 2011, Vol. 48,
No. 2, 198 –208
Drugli, May Britt (2014) Liten I barnehagen –forskning teori og
praksis. Cappelen Dam Akademiske Forlag
Ellneby, Ylva (1999) Om barn och stress –och vad vi kan göra åt det.
Natur og Kultur Forlag.
Ellneby, Ylva (2008) Stressade barn.
bokförlaget Natur och Kultur Forlag.
Engelstad (2004) Poetikk og politikk. Åbo Akademis Förlag
Folkman og Svedin (2004) Barn som ikke leker –fra ensomhet til sosial
lek. Pedagogisk forum
Glaser, Moen og Søbstad (2011) Barnehagens grunnstener. Formålet med
barnehagen. Universitetsforlaget.
Greenland, Susan Kaiser (2010): The Mindful Child. Free Press.
Henriksen, Jan-Olav (1991) Neo-naturealismen og det spesifikt
mennesklige : en presentasjon av trekk i nyere naturealistisk menneskesyn,
etikk og relgionsforståelse, vurdert som relgionsfilosofisk utfordring.
Hoffmann (2010) The effect of
mindfulness-based therapy on anxiety and depression : A meta-analytic review. Journal of Consulting and Clinical
Psychology, 78(2), 169-183.
Holmsen Merete (2010) Samtalebilder –et kommunikasjonsverktøy. Capelen
Akademiske
Hundeide, Karsten. (2001). Ledet samspill fra spedbarn til skolealder.
Nesbru: Vett & Viten.
Hundeide, Karsten. (2003). Barns livsverden. Sosiokulturelle rammer for
barns utvikling. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Jensen, Helle og Juul, Jesper (2003): Fra lydighet til ansvarlighet.
Pedagogisk relasjonskompetanse. Pedagogisk forum.
Jensen, Helle; Bertelsen, Jes; Juul, Jesper; Stubberup, Michael,
Empatiboken -det som binder værden sammen. Arneberg forlag.
Johanssen, Trine (2014) Denne bør barnehagefolk lese! 11.04.2014 www.barnehage.no
Jonstoij, Tove og Tolgraven, Åsa (2003) Hundre måter å tenke på. Om
Reggio Emilias pedagogiske filosofi. Damm forlag
Juell, Elisabeth og Norskog, Trygve-Johan (2005) Å løpe mot stjernene.
Fagbokforlaget.
Kabat-Zinn, Jon; Eriksen, Henrik (Oversetter) ( 2008 ) Akkurat nå
–bevisst tilstedeværelse i hverdagen. Arneberg forlag
Kjærulf , Helle (2007) Nærvær setter spor. artikkel om Ulla
Christiansen i ”Barn og unge” magasin år nr 26.
Kunnskaps Departemanget (2011) Rammeplanen for barnehagens innhold og
oppgaver
Lamer, Kari (1997) Du og jeg og vi to –ett rammeprogram for sosial
kompetanseutvikling. Håndboka. Universitetsforlaget.
Lexow, Marie og Hestnes Vatland, Martine (2004). Montesorri : en
innføring Montesorriforlaget.
Linder, A (2010) Pedagogisk relationsarbejde. Fredrikshavn: Dafalo.
Løwenborg, Lars og Gislason Bjørn (2012) Start –livskunnskap for de
minste. Herning: Spesial-pædagogisk forlag
Michael de Vibe (2010) ”Oppmerksomhets trening og stressmestring”
–Manual)
Oz, Amoz (2010) Hvordan helbrede en fanatiker?. Arneberg forlag.
Paulsen, Britt (2003). Det skjønne etetisk virksomhet i barnehagen. Ad
Notam Gyldendal.
Regjeringen: St. 30 ”Kultur for læring”??????
Regjeringen: St. 41 ”Kvalitet i barnehagen” ????????
Røkenes, Odd Harald og Hansen, Per-Halvard (2012). Bære eller briste –
komunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker. 3utg. Fagbokforlaget.
Sapolsky, Robert M. (2004) Why
Zebras Don't Get Ulcers: The Acclaimed Guide to Stress, Stress-Related
Diseases, and Coping. Macmillan.
Stenrud, Ellen Agathe (2011) Spedbarnsterapi familierelasjoner og samfunnsprioriteringer.
1-2011 Vol 88 side 36-44 @universitetsforlaget
Svinth, Lone , Nøregård, Vibece (red) (2010) Nærvær i pedagogisk
praksis –mindfulness i skole og daginstitition. Akademisk Forlag
Sælebakke, Anne (2013) Oppmerksomt nærvær for barn og unge.
Øvelseshefte og nøkler til gjennomføring for voksne som arbeider med barn og
unge.( NFON 2013,www.nfon.no)
Sørenstuen, Jan Erik (2011) Levende spror : å oppdage naturen gjennom
kunst og kunsten gjennom natur. Fagbokforlaget.
Thagaard, T (1998) Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ
metode. 2 utgave 2003, 3 utgave 2009. Bergen : Fagbokforlaget.
Vibe Michael de; Karem, Ragnar m.fl.(2007) Nå -tilstedeværelse i
hverdagen ????????????
Wilson, Edward (1990) Biophilia. Harvard Universety Press
Zeidan (2011) Brain mechanisms
supoting the modulation of pain by mindfulness meditation. The Journal of Neuroscience 31(14):5540 –5548
(06.04.2011)
Øverberg, Elisabeth (2010)
Stress er sunt –spessielt for barn. intervju med Oddgeir Friborg i forskning.no
17.12.2010
URL
Nordmo, Gudrun (2012) Ro som resurs hos hjelpere –oppmerksomt nærvær.
RVTS-øst. http://www.rvtsost.no/
Steinskjer, Eva (2014) Æ e itj rar lell. Gjennkjennelse i mangfordet.
Praksisrapport. Norsk Institutt for Kunstuttrykk og Komunikasjon (NIKUT)
Estetiskveiledning
/coaching.http://www.evasteinkjer.com/upload/%C3%86%20e%20itj%20rar%20lell%20til%20trykk.pdf
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar