Her kommer forordet til min Bacholer oppgave fra førskolelærerutdannelsen med noen tanker rundt tema:
HVORDAN LEGGE TILRETTE FOR AT BARN I BARNEHAGEN KAN FÅ MØTT SINE BEHOV FOR RO OG HVILE?
Forord
Værekraft
som bærekraft og lærekraft.
”Undertrykte mennesker ser ikke opp mot stjernene.......” sies det.
Å ikke lenger ha værekraft er å være ett
undertrykt menneske dypest sett. (Jf teater pedagogen Boal i Poetikk og politikk
–de undertryktes teater)
Da jeg var i praksis høsten 2013 ble jeg introdusert for en sang med
mye værekraft.
”På sanserommet kan vi få hvil og titte opp på stjærnan. Vi drømmer oss
inn i lys og kjenner at vi kan få til alt vi vil!”. Tenk så fint om alle
barnehager kunne gi barna rom til å tenke seg sterke og bare kjenne seg på mot
og på at de er klare til å møte alle hverdagens utfordringer!
”When you wish upon a star....” Om jeg ser et stjerneskudd vil jeg
ønske meg barnehager der barn er sett, hørt, møtt og forstått. Slik kan de ha
fred i hjertene sine, seg imellom og bidra til målet med Maria Montesorri sin
barnepedagogikk; fred på jorden.
Når sjelen får næring,
blir personen vakker.
Når personen blir vakker,
blir det harmoni i hjemmet.
Når det er harmoni i hjemmet,
blir det orden i landet.
Når det er orden i landet,
- blir det fred i verden.
blir personen vakker.
Når personen blir vakker,
blir det harmoni i hjemmet.
Når det er harmoni i hjemmet,
blir det orden i landet.
Når det er orden i landet,
- blir det fred i verden.
(Kinsesisk ordtak)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar